zondag 5 augustus 2012

Snit & Naad: het eenvoudige boekenzakje

Ik ben zot van boeken! In allerlei vormen en maten, maar het liefst van al met spannende verhalen. Toch is er iets waar ik absoluut niet tegen kan! Ik erger me dood aan boeken met kreuken en scheuren. Eén kreuk in de rug is er voor mij al teveel aan.

Ik zie op de trein vaak mensen opkijken als ik mijn boek uit een plastic zakje haal. 'Freak', hoor je hen in koor denken. Maar daar zal nu verandering in komen! Vanaf nu willen ze allemaal zo'n leuk zakje als dat van mij om hun boek in te steken. 

Hier vind je alvast de tutorial voor jouw eigen super eenvoudige boekenzakje. 

Wat heb je nodig: 

Stof: 2X  28x30cm*
Katoenvlies als vulling: 1X 28x30cm
Stof: 2X 28x5cm
Lintjes: 2X 50cm

Aan de slag: 
  • Leg de stof met de goede kanten op elkaar. Leg de vulling daarop. 
  • Stik de zijkanten op 1cm naadwaarde. Daarna zigzag je de zijkanten zodat de stof niet kan uitrafelen. 
  • Spelt het lintje vast in het midden van de onderkant. Bevestig het tussen de beide stoffen, met het langste eind naar binnen. Je mag dus maar maximum 1 cm van het lintje zien. 
  • Stik nu de onderkant op 1cm naadwaarde en zigzag de stof. 
  • Neem nu de stof voor de boord bij de hand. Leg de goede kanten op elkaar en stik de zijkanten vast op 1 cm naadwaarde. 
  • Strijk 1 cm van de onderkant van de boord om. 
  • Draai het zakje om naar de goede kant. Leg de boord erover, met de goede kanten op elkaar. De omgestreken boord komt onderaan. De rafelige rand bovenaan. 
  • Leg het lintje opnieuw in het midden van het zakje. Bevestig het nu tussen de buitenstof en de boord. Zorg er opnieuw voor dat het langste stuk van het lintje naar binnen zit. Je mag maar maximum 1cm van het lintje zien. 
  • Stik de boord bovenaan door. Probeer dit zo dicht mogelijk bij de rand te doen. 
  • Daarna draai je de boord naar binnen. Stik nu de boord opnieuw door op 4 cm van de rand. Zo blijft de boord op zijn plaats. 
  • Nu enkel nog je boek erin stoppen en je kan er meteen mee op stap. 




* Meet eerst de boeken in de boekenkast even op. Ik gebruikte voor deze afmetingen een gemiddelde van de boeken in mijn kast. 

Dit ontwerp is van Miss Fabuleus. Persoonlijk gebruik is toegestaan, anders graag een mailtje. Vermeld ook steeds een link naar deze site als je het verspreidt via internet. 

1 opmerking:

  1. Je was niet de enige die haar boeken mee nam in een plastic zakje om ze te beschermen tegen beschadigen :-) Maar dit stoffen zakje is wel heel wat 'chiquer'. Ik reis nu niet zoveel meer (ja met de auto maar lezen en rijden tegelijk is niet zo'n goed idee) maar vind dit zakje wel top!

    BeantwoordenVerwijderen