zondag 9 december 2012

De leukste kookboeken die je moet hebben

Wat eten we vandaag? Die vraag kennen we allemaal. We zijn dan ook elke dag op zoek naar inspiratie om lekkere gerechten op tafel te krijgen. Het internet staat vol met sites die je op weg helpen, maar geef mij maar kookboeken. Niets zo leuk dan door een kookboek bladeren en het water al in je mond laten lopen door de prachtige foto's. Ik geef jullie alvast een kijkje in mijn boekenkast:



De nieuwste aanwinst in mijn boekenkast is Nigellissima. Nigella Lawson gaat deze keer de Italiaanse toer op. Ze maakt verrassende pastagerechten en overheerlijke desserts. Met dit boek breng je wat extra zomerse sfeer in huis. 

Mijn favoriete reeks is zonder twijfel die van Jeroen Meus. Boek 1 tot en met 4 van Dagelijkse Kost staan in mijn kast te blinken. De gerechten zijn eenvoudig, snel klaar en lekker. Ideaal dus om op doordeweekse dagen mee aan de slag te gaan. Deze boeken worden zonder twijfel het meest uit de kast gehaald.








Gizzi Erskine is bij ons nog niet zo bekend, maar in Engeland presenteert ze verschillende kookprogramma's en schrijft ze columns over eten en koken. Gizzi is een hippe en trendy madam en dat merk je ook in haar gerechten. Je krijgt ook tal van leuke tips en tricks. Een ideaal boek dus voor als je eens vrienden over de vloer krijgt en het net iets meer mag zijn. 









Ketnet heeft sinds kort zijn eigen kookboek. Ideaal dus om met je kinderen of neefjes en nichtjes aan de  slag te gaan. Het boek staat vol met meer dan 100 leuke en eenvoudige recepten die ook in de smaak vallen bij iets grotere kinderen. 









SOS Piet, die mag eigenlijk ook niet in je keukenkast ontbreken. Dit is echt een prima basiswerk waarin stap voor stap staat beschreven hoe je traditionele gerechten niet laat mislukken. Met het 365 dagen-boek heb je nu voor elke dag van het jaar inspiratie. Het boek bundelt de eerste vijf SOS Piet-boeken en daarnaast krijg je nog meer dan 100 nieuwe recepten. Kookpret gegarandeerd.







Ons Kookboek gebruik ik niet echt om recepten in te vinden, maar is eerder een naslagwerk voor als ik het even niet meer weet. Hoeveel bloem en boter heb ik nodig voor mijn roux? Hoeveel melk moet er weer in mijn pannenkoeken? In dit boek vind je het allemaal. 










Wat ons Kookboek is voor de Vlamingen is De Zilveren Lepel voor de Italianen. Hierin vind je een overzicht van alle traditionele Italiaanse gerechten. Maakt lasagne of saltimbocca zoals het echt moet. Dit is een musthave voor Italian Lovers. 










Nigella is nog zo'n Brits tv-icoon waar ik echt wild van ben. Haar boek 'Keuken' is een echte klepper van een paar honderd pagina's. Inspiratie genoeg dus, gaande van makkelijke voorgerechten tot heerlijke desserten. Jammer dat er soms ingrediĆ«nten gebruikt worden die je bij ons moeilijk kan vinden. 








Hoge Hakken in de Keuken is een ludiek kookboek voor single vrouwen. Je vindt gerechten speciaal voor een date, een avondje alleen voor tv of een girls night. Maar ook niet-single vrouwen kunnen er plezier aan beleven. 








Heb je zelf ook nog suggesties? Laat het zeker weten! Ik ben steeds op zoek naar de leukste kookboeken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten