maandag 12 augustus 2013

Mijn extern geheugen



Alledaagse, pietluttige dingen proberen te onthouden ... het lijkt zo simpel, maar ik vrees dat ik er niet zo goed in ben. Wat moesten we weer kopen in de supermarkt, wanneer begon dat feestje, wie moest ik weer bellen...

Ik denk dat ik jaarlijks duizenden minuten verspeel aan proberen iets niet te vergeten en achteraf denken over wat ik niet mocht vergeten, maar toch vergeten ben. Nutteloos tijdverlies weet ik sinds kort! Want als je intern geheugen het allemaal niet kan onthouden, ga je toch gewoon voor een extern in de vorm van een oerdegelijk notitieboekje. 

Is dat nu een tip, hoor ik jullie al in koor denken. Ok, ik geef het toe, misschien is het niet de meest sexy tip, maar werken zal hij!


Je moet je boekje echt wel graag zien, want je moet het echt een hele dag meesleuren. Zo'n notitieboekje waarvan je bang bent om het uit je handtas te halen, willen we dus niet. Ga voor een pracht exemplaar. Op internet vind je tal van leuke voorbeelden of ga zelf aan de slag met een ordinair model en maak er je eigen persoonlijke boekje van. 

Ik heb mijn notitieboek opgedeeld in drie delen: to do, supermarkt, om te onthouden. 

'To do' zegt het al zelf. Hier komt de lijst met alle kleine en grote dingen die nog moeten gebeuren. Elke keer als ik aan iets denk (hoe debiel ook) wordt het genoteerd. Elke keer dat ik iets gedaan heb, plaats ik een vinkje. 


Probeer ook zaken te bundelen. Ga je vanmiddag bijvoorbeeld naar het shoppingcentrum, kijk dan eerst in je lijst. Kan je dingen combineren? Moet je nog andere dingen kopen? ... 

In het deel 'supermarkt' noteer je alles wat je die week nodig hebt van de supermarkt. Zo kan je alles in één keer gaan kopen en vergeet je (zoals ik altijd) weer geen toiletpapier of shampoo te kopen. 

Tot slot heb ik nog een grote ruimte overgelaten voor dingen die ik graag wil onthouden. Vaak vertellen mensen je leuke weetjes zoals waar je eens moet gaan eten, een leuke nieuwe winkel, een toffe app. Die dingen gaan vaak verloren omdat je ze niet noteert en na een paar uur ben je het al weer vergeten. Daarom is er in mijn boekje plaats om dat allemaal te noteren. 


Voor- en achteraan heb ik nog enveloppen geplakt. Altijd handig om rekeningen, berichtjes,... in te bewaren. 

Natuurlijk bepaal je je eigen indeling. Denk even na over wat voor jou het makkelijkste en handigste is en ga aan de slag!

1 opmerking: