donderdag 3 oktober 2013

De leidraad der huishoudelijke taken


Een paar maanden geleden moesten we ons huis eens grondig onderhanden nemen. We gingen het verkopen en om potentiële kopers niet af te schrikken moest alles tot in de puntjes in orde zijn.

Pijnlijk was de vaststelling dat een aantal taakjes de laatste twee jaar door de mazen van het huishoudelijke net gekropen waren. 
Wanneer had ik nu weer voor het laatst de ramen gewassen. En die diepvries... die was ook al wel even niet meer ontdooit.  

Na even getreurd te hebben dat we echt niet zo goed bezig waren, hebben we de koe bij de horens gevat. We hebben nu een jaarplanner! 

Ok, ik geef het toe. Het lijkt een beetje dictatoriaal, maar dat is het helemaal niet. Het is een handig overzichtje zodat je perfect weet wanneer het tijd is om die ramen nog eens te wassen (En neen, niet pas als je er niet meer door kunt kijken...). Of om je te laten weten dat je al 6 maanden de diepvries niet meer ontdooit hebt. 

Hoe ben ik er aan begonnen? 
Eerst en vooral heb ik een jaarplanner opgemaakt die loopt tot december 2014. Je kan hem ook gebruiken door de jaarplanner te downloaden. Je ontvangt leuke tussenbladen voor elke maand, een maandkalender, vier weekplanners per maand en één to do-planner per maand. Een hele map vol dus! 


Vervolgens maak je een lijstje met al je saaie huishoudelijke taken. Al die dingen die je liever niet doet. Maar door ze te negeren kom je ook geen stap verder. Dat heb ik aan de lijven mogen ondervinden. 

Maak een onderverdeling tussen wat je elke week, maand, drie maandelijks, 6 maandelijks, jaarlijks,... moet doen. 

En dan gewoon nog invullen in je planning. Maak een realistische planning. Dus probeer niet alles ineens te willen doen. Dat lukt toch nooit! Geloof me... bin there, done that. 

Nog een handige tip! Stop bij elke maand ook een plastic mapje. Daarin kan je papieren bijhouden die je nu al ontvangt, maar pas binnen een paar maanden nodig hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan een uitnodiging of belastingpapieren. Ook handig om een leuke verjaardagskaart die je nu al kocht voor een verjaardag in maart, niet te verliezen. 

En ik kan het niet genoeg herhalen: voel je niet verplicht! Komt het nu net niet uit om dit weekend je ramen te wassen... tsja, dan is dat zo maar! Plan het dan in op een ander moment. 
Ik vind het gewoon super handig dat ik nu een leidraad hebt die de saaie huishoudelijke taakjes wat mee in het hoog houdt. 

Nu nog iemand om ze uit te voeren en ik zou helemaal blij zijn! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten